Hakefjorden Cup 2012

Så var det dags för oss att testa lite havsöring för första gången i våra liv. Och vad passade väl bättre än Hakefjorden Cup i Stenungsund? 🙂 Vi (jag) googlade runt lite angående fisketips, strategier och passande drag, och köpte sedan in några säkra kort för att inte göra bort oss för mycket. När klockan ringde 05:45 hemma i Borås så var det med lite skön förväntan som vi styrde bilen norrut. Nu hade vi lite tur, då vi skulle fiska med syrran och hennes kille (som jobbar som sportfiskeguide i krokarna). Så resultatet får vi nog skänka lite cred till honom. Iaf så hämtade vi ut måttband mm och åkte mot vår fiskeplats. Med i startpaketet låg ett drag, som jag slängde på för att testa vid badstrandens brygga, där vi började vårt traskande. Och på 3:e kastet hade jag en havsöring som följde med in! Jag tog honom på nästa kast, men han slet sig loss på 3 röda sekunder. Men detta var nog avgörande för Annvies kommande fångst, då vi fick förtroende för draget och använde det flitigt resten av dagen.

Vädret var bra, om man inte är sportfiskare 🙂 Och det blev lite känningar för syrrans kille, samt en under måttet som kom upp. Själv fick jag också upp en på ca 35 cm som såklart fick åka tillbaka. Syrran och Annvie hade dock inga känningar. Men så kom lite moln och vinden ökade lite. Och när Annvie står vid en djupkant och fiskar av den nära land, så smäller det! hon skriker till lite tjejigt och jag och syrran sprintar mot henne. Syrran är lite före och hinner snabbt skrika lika högt, och det verkar vara en riktigt fin havsöring som svalt betet! Efter lite kamp med håven som sitter den där, tack syrran. Den är riktigt ”fin”, som man måste säga om man fiskar tror jag 🙂 Väldigt tjock och blank. En vacker fisk helt enkelt. Timmen som är kvar så fiskar vi alla efter en till lika fin fisk. Och alla tror vi nog att den kan ligga bra till (den hade t ex vunnit förra årets tävling).

kl 16 var det invägning. Och tyvärr så låg det en överlägsen vinnare på bordet. Så där försvann chansen på Cuba-resan som var förstapriset. Men topp 5 trodde vi den var på kanske. Så vi väntade in prisutdelningen och lite överraskande var det fler priser som skulle delas ut. Det innebar att Annvies havsöring – 53 cm och 1,62 kg – räckte till 2 bronspriser! I öppen klass och tyngsta fisk. Så vi åkte därifrån med ett flugfiskeset och en haspelrulle rikare.

Summa summarum, så var det en härlig dag! Väder, sällskap och korvarna får toppbetyg. Så nästa år är vi tillbaka (och då stannar vi även kvar över middagen/natten).

Havsöring - 1,62 kg

//Pär

Author: Pär Johansson

Fiskat sedan barnsben. Flest kast har det blivit i sjön Juttern i norra Småland där sommarstugan finns. Fiskar gärna gös, gädda och abborre. Även havsöring, lax &regnbåge plockas upp, tappas och släpps tillbaka numera. Och sedan 2014 är jag en glad nybörjare på flugfiske.